maud en stephanie op schier
Schiermonnikoog

Weekendje Schier #2 culinaire wandeling

Maud en ik gingen een weekend naar Schier! Het is dat onze kinderen (en man) zo leuk zijn, maar anders hadden we nooit meer naar huis gewild! Schier-verslag dag 2 over onze culinaire wandeling  lees je nu!

We worden wakker omdat we wakker zijn. Uitgeslapen! Niet omdat kindjes lopen te huilen of omdat de wekker gaat. Een verademing! Ik flans snel een ontbijtje in elkaar, Maud drinkt haar kopje koffie en dan wandelen we het dorp in.

Vanaf onze villa (ooooh decadent heur!) is het maar een klein stukje lopen naar het dorp. We zouden ook met de bus kunnen gaan, maar onze missie is meters maken! Bij het VVV-kantoor van Schiermonnikoog halen we onze Culinaire Wandelkaart op want vandaag gaan we wandelen, culinair wandelen!

schiermonnikoog villa schier

Culinaire wandeling

November is wandelmaand op Schier (ik mag Schier zeggen!). Er zijn heel veel verschillende wandeltochten mogelijk! Denk aan “sterren kijken”, “Op stap met de jachtopziener van weleer”, een “jutterstocht” en dus ook een culinaire wandeling! Maud en ik zijn team #nevernoteating, dus deze laatste is ons op het lijf geschreven!  Meer informatie over deze wandeltochten en andere activiteiten op het eiland, vind je bij het vvv-kantoor midden in het dorp!

VVV Schiermonnikoog

de koffiekajuit schiermonnikoogVeel te vroeg komen we aan bij de VVV.  Het zal nog zeker anderhalf duren voor we kunnen beginnen met onze culinaire wandeling! We kopen een flesje drank (in Taiwan zit de 5 immers al in de klok) en wandelen het dorp in. Omdat we nog een flinke wandeling voor de boeg hebben, besluiten we nu niet te ver te lopen en gaan we koffie drinken bij De Koffikajuit. En, omdat het “vakantie”is, bestellen we ook een zelfgemaakte appelflap. Als onze koffie komt, gooien we er stiekem een scheutje Schierse drank bij in. Hey hoooo!

Hoe onze eerste dag op Schier was, heb je hier kunnen lezen!

Hotel van der Werff.

Om 12 uur beginnen we onze tocht bij Hotel van der Werff. Een groot hotel midden in het dorp waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan. Ik voel me een beetje bezwaard om met zanderige schoenen én een hond  naar binnen te lopen. Maar als blijkt dat het geen probleem is, lopen we door naar een zaal gevuld met wijnrode fauteuils, oosterse tapijten en foto’s van Prins Bernhard.  Hier krijgen we een Bokbiertje en een heerlijk gerechtje met zwijn, paté en gekarameliseerde uien in gelei voorgezet. Goed begin van de wandeling! We eten, drinken en kletsen en dan is er al een uur voorbij! Snel lopen we door naar de volgende stop!

hotel van der werff schiermonnikoog culinaire wandeling

Hotel Brasserie om de Noord

Niet ver van de vorige culinaire stop, vinden we Hotel om de Noord. Hier mag Norris niet mee naar binnen maar omdat het prachtig weer is, kunnen we buiten op het terras wel plaats nemen! Zodra we aangeven dat wij de culinaire tocht wandelen, krijgen we een soepje en een glaasje wijn voorgezet. We blijven hier iets minder lang zitten en zodra de soep op is, lopen we door naar de derde stop. Het is zo fijn om weg te kunnen zonder te betalen!

om de noord schiermonnikoog

schiermonnikoogNa deze stop volgt een wandeling richting het strand. Het is een heel stuk lopen en we gaan een paar keer verkeerd (niet iedere keer onze schuld trouwens). Ik ken eigenlijk alleen het dorpje en het strand van Schier, maar tijdens deze tocht ontdek ik hoe veelzijdig het eiland eigenlijk is! Halverwege de wandeling langs het strand, vinden we een in een kistje een verrassing! Een paar kruiken kruidenbitter en een paar bekertjes. Helemaal niet verkeerd! Naast dit drankje hebben we natuurlijk ook nog onze eigen drank. Slimme meid is voorbereid!

Vervolgens is het nog een heel eind lopen naar de volgende stop. We lopen langs het strand, door duinen, langs zwarte struiken en riet. Langs weilanden vol ganzen en over de dijk terug naar het dorp. Schier is zo mooi! Zelfs als je verkeerd loopt en heel ver om moet lopen!

schiermonnikoog wolferien

Hotel Graaf Bernstroff

Na een flinke wandeling komen we terug in het dorp. Hier worden we verwacht bij Graaf Bernstroff. Wederom een iets chiquer hotel, maar Norris mag gelukkig mee naar binnen. Binnen warmen we een beetje op want het is ondertussen al beginnen te schemeren en het najaarszonnetje die we die dag voelden, verwarmt nu niet meer.  Na een kort gesprekje met de gastheer blijkt dat de kist met de verrassing niet op de juiste plek stond waardoor heel veel mensen  die mee doen met de culinaire wandeling verkeerd zijn gelopen. Het is dus écht niet onze schuld! Niet veel later brengt hij ons wijn, en kwartel met groente in een heerlijke saus, en een bak water voor Norris. Ik hou een beetje van deze man.

Ambrosijn

Voor de laatste twee stops hoeven we niet meer ver te lopen. We worden eerst verwacht bij Ambrosijn. Een prachtig hotel waar het vriendelijke personeel ons naar een tafeltje vlakbij de open keuken begeleid. Hier krijgen we weer wijn (alleen hierom zou je al deze wandeling moeten doen!) en parelhoen met een jus van berk (de boom dus). Het is zo lekker! Ons enige reactie is dat het te weinig is.

En dan is het tijd voor een toetje!

Café it Aude Beuthus

maud en stephanie op schierBij it Aude Beuthus (het oude boothuis) is het druk! Gezellig druk! We schuiven aan bij een stel dat net op het eiland is aangekomen en nog een hele week voor de boeg heeft. We zijn een beetje jaloers, want nu de avond valt beseffen we maar goed dat we morgen alweer naar huis moeten. Bij it Aude Beuthus krijgen we het toetje dat ons bij Ambrosijn al beloofd is. Een apfelstrudel met slagroom, ijs en in chocolade gedoopte aardbeien. Wat een perfecte einde van de dag! Als we aan de ober doorgeven dat ook dit gerecht eigenlijk te weinig was en we nog wel drie toetjes lusten, komt hij niet veel later met een schaaltje met daarop twee chocolade-aardbeien aan. De held! Een perfecte afsluiting van onze culinaire wandeling!

We sluiten af met nog een paar Bokbiertjes bij Van der Werff en kruipen vervolgens terug naar onze villa en in ons heerlijke bed. Dag twee was perfect!

Deze blog bevat gesponsorde onderdelen. Ik ga samenwerkingen alleen aan als deze bij Wolferien.nl en bij mij passen!